مزایا و معایب پمپ دنده ای

 پمپ دنده ای در حال حاضر تقریباً در تمام زمینه های زندگی ما به طور گسترده استفاده می شود، اما آیا می دانید چرا امروزه این پمپ ها بسیار محبوب هستند. ویژگی های پمپ های دنده ای محبوبیت آن را تعیین می کند. اگر می خواهید دلایل دقیق آن را بدانید، این قسمت را بخوانید و پاسخ آن را خواهید یافت.



پمپ دنده ای چیست 

پمپ دنده ای اساساً یک پمپ دوار با جابجایی مثبت است، دارای بیش از دو چرخ دنده داخلی است که از طریق حرکت مکانیکی چرخ دنده ها فشار خلاء ایجاد می کند و هدف آن حرکت سیال در پمپ است.

 اگرچه پمپ های دنده ای بیشتر برای انتقال آب مورد استفاده قرار می گیرند، اما به این محدود نمی شوند و در صنایع مختلفی مانند صنایع شیمیایی و نفت کاربرد فراوانی دارند. خواص برجسته آن باعث می شود که از آن برای انتقال سیالات چسبناک و خورنده استفاده شود.



مزایای پمپ دنده ای

استفاده و نگهداری آسان

پمپ دنده ای جمع و جور است و تنها از دو دنده تشکیل شده است، بدنه پمپ و روکش های جلو و عقب. بنابراین در مقایسه با پمپ های دیگر، پمپ دنده ای وزن کمی دارد که برای حمل و نقل روزانه راحت است و نیاز به کار زیادی ندارد. همچنین به دلیل وزن سبک آن، استفاده از پمپ دنده ای راحت تر است و زمانی که محتوای کار یکسان باشد راحت تر است. در عین حال، به دلیل ساختار ساده و اجزای کمتر، تعمیر آن در هنگام بروز مشکل راحت تر است.

کم هزینه

در مقایسه با پمپ های معمولی، پمپ دنده ای وزن کمتری دارد و حمل و نقل آن آسان است که تا حدودی در هزینه های حمل و نقل صرفه جویی می کند. علاوه بر این، پمپ دنده ای به دلیل ساختار ساده و هزینه ساخت پایین تر ارزان تر است. روش نگهداری در آینده ساده است و هزینه تعمیر و نگهداری کم است. بنابراین، به طور کلی پمپ های دنده ای مقرون به صرفه تر هستند و می توانند به طور موثر در هزینه ها صرفه جویی کنند.

راندمان کاری بالا

در واقع تلفات سیال در پمپ دنده ای کم است. اگرچه مقداری از مایع برای روانکاری هر دو طرف یاتاقان و چرخ دنده استفاده می شود، بدنه پمپ هرگز نمی تواند بدون فاصله نصب شود و در نتیجه راندمان کار پمپ دنده ای 100٪ است. با این حال، پمپ همچنان می تواند به خوبی کار کند و می تواند بازدهی 93٪ تا 98٪ را به دست آورد.

نسبت به ویسکوزیته و چگالی سیال حساس نیست

اگر ویسکوزیته یا چگالی سیال تغییر کند، پمپ دنده ای بیش از حد تحت تأثیر قرار نمی گیرد. اگر یک صافی یا یک محدود کننده در کنار درگاه تخلیه قرار داده شود، پمپ دنده ای سیال را از بین آنها عبور می دهد. 

اگر فیلتر کثیف یا گرفتگی باشد، پمپ دنده ای همچنان جریان ثابتی را حفظ می کند تا زمانی که به حد مکانیکی ضعیف ترین قسمت دستگاه برسد. این امر همچنین باعث می شود که پمپ دنده ای نسبت به آلودگی روغن حساس نباشد و برای استفاده در صنایع پتروشیمی مناسب تر باشد

معایب پمپ دنده ای

 تعمیر آسان پس از سایش نیست

از آنجایی که قطعات پمپ دنده ای قابل تعویض نیستند، تعمیر آن پس از سایش آسان نیست. اگرچه فرآیند تعمیر پمپ دنده ای ساده است، اما اگر قطعات فرسوده شوند، تعمیر کل پمپ دنده تقریبا غیرممکن است.

سر و صدای زیاد   

از آنجا که پمپ دنده ای دارای ویژگی های عدم تعادل نیروی شعاعی و شریان جریان بزرگ است، صدای بسیار بلندی تولید می کند. اگر در منطقه ای باشد که نیاز به دسی بل برای محیط اطراف وجود دارد یا اگر در نیمه های شب از آن استفاده شود، پمپ دنده ای روی کار یا استراحت دیگران تأثیر می گذارد و باعث ناراحتی می شود. وجود نیروهای شعاعی نامتعادل نیز تا حدودی بر عمر مفید یاتاقان ها تأثیر می گذارد.

جابجایی تنظیم نشده

شیار بین دندانه درپوش انتهایی و چرخ دنده تعدادی محفظه کار مهر و موم ثابت را تشکیل می دهد، بنابراین جابجایی پمپ دنده قابل تنظیم نیست و فقط می تواند به عنوان پمپ دوز استفاده شود. اگر بخواهید جابجایی پمپ را افزایش دهید این امکان وجود ندارد.

اگر سوال دیگری در مورد پمپ های دنده ای دارید، درنگ نکنید و همین حالا با ما تماس بگیرید. ما تولید کننده پمپ های دنده ای با تجربه غنی و تیم حرفه ای هستیم و مشتاقانه منتظر ایجاد روابط تجاری با شما هستیم.

Comments

Popular posts from this blog

تعمیر تلویزیون سونی در کمترین زمان با استاد تی وی

چرا برندهای بزرگ از چاپ کاتالوگ استفاده می کنند؟

ثواب شستن سنگ قبر